KDH som vnímal ako „neutrálnu“ stranu. Keď už človek naozaj nevedel koho voliť, tak to hodil im. Vyzerá to tak, že sa to v poslednom období zmenilo. Toto je jednoduchá ukážka komunikácie profesionálneho politika tesne pred voľbami. (Pre dĺžku citátov vyberiem len ich časť, celé citáty je možné dohľadať na nete).
Hlina k Harabinovi : „Nevinného katolíckeho kňaza ste súdili a odsúdili ste ho na základe výpovede slabomyseľnej ženy. Na základe tejto výpovede ste toho chudáka ťažko chorého poslal do väzenia…“
Štefan Harabin v inej relácii na TA3 zverejnil kópiu rozsudku.
Harabin : „… senát Štefana Harabina oslobodzuje Bystríka Janíka … Alojz Hlina je klamár ktorý sa musí ísť spovedať.
Odpoveď predsedu KDH po zverejnení rozsudku na seba nenechala dlho čakať:
Hlina : „Jeho senát pátra Bystrika Janíka v prvom kole neodsúdil preto, lebo ten kňaz nič neurobil a nie preto, že Harabin bol hrdina. Nemôžete predsa niekoho odsúdiť za niečo, čo neurobil“
Tá istá situácia v materskej škole – pre zjednodušené vysvetlenie situácie :
Lojzko kričí : „Števko rozbil okno, Števko rozbil okno“
Števko: „Nič som nerozbil“
Príde pani učiteľka, zoberie oboch chlapcov, idú sa pozrieť na rozbité okno.
Pani učiteľka : Lojzko, to okno nie je rozbité, prečo klameš ?
Lojzko : Ale on ho nerozbil len preto, že nemal kameň. ALE ON HO NEROZBIL LEN PRETO,ŽE NEMAL KAMEŇ
Už v škôlke nás pri podobnej situácii učili, podať si ruky a ospravedlniť sa. A nech je za celým príbehom o Bystríkovi Janíkovi čokoľvek, komunikácia pána Hlinu je streľbou do vlastnej nohy.
Človek nemusí byť expert na komunikáciu, aby videl, že to čo v poslednej dobe predvádza v televíznych debatách, je cikanie mimo misu. Neviem, kto Hlinovi poradil tento spôsob prejavu, ale ak je to PR expert v hnutí, tak by ho mali hneď prepustiť a na rozlúčku mu nedať ani pero s logom KDH. Ak je to priamo z Hlinovej hlavy, tak je to ešte horšie. Pravdepodobne ostal vo svojej fejsbukovej bubline, kde mu pár jeho nadšencov k týmto výkonom tlieska. Možno, sa na voliča snažil preniesť emóciu, ale to funguje len vtedy, ak neosočujete toho či sedí oproti vám. Ako si ukážeme v preferenčnom grafe, nepomohli ani verbálne útoky na Kotlebu. Paradoxne preferencie stúpajú práve ĽSNS.
Komunikácia politika a voliča je ako obchod. Volič je zákazník, politický protivník je konkurent. Voličovi-zákazníkovi sa snažia politici predať svoj produkt – seba, politický program, stranu. Aby si pri najbližšej návšteve obchodu vybral ich – aby ich volil. Žiaden obchodník, by nikdy nekomunikoval ako Hlina. Ani keby pred zákazníkom viedol rozhovor so svojím konkurentom. Dobrý obchodník, vedie jednanie s faktami, kľudne, slušne a s pokorou. Iste, sa dá namietať, že politika nie je obchod, ale rovnako ako Kofola si politici platia billboardy, reklamu na sociálnych sieťach, video spoty a letáky, presne tak, ako Kofola. Využívajú základný marketing predaja produktu, ale komunikácia s voličmi dostáva na frak. A to sa žiaľ netýka len Hlinu, tento spôsob verbálnych útokov, napádania a osočovania sa týka väčšiny kandidátov. Zmenou komunikácie, sa zmení aj politická kultúra.
Rozmýšľal som nad tým, koho to bol taktický ťah a nápad, dosadiť Hlinu na čelo KDH. Skôr by som pochopil teórie Stephena Hawkinga ako to, že sa Hlina v Júni 2016 dostal do čela strany. Ide o 4 ročnú „spanilú jazdu“, ktorou sa mu podarilo udržať KDH v „pred smrteľnej agónii“ po tom, čo v posledných voľbách v roku 2016 pod vedením Figeľa dosiahli 4,94%. Bolo to prvý krát, čo sa v celej histórii nedostali do parlamentu. Figeľ po voľbách abdikoval na funkciu predsedu a v Júni 2016, sa predsedom stal Alojz Hlina. Momentálne preferencie KDH sú na úrovni 5,5% (podľa agentúry AKO, 6% podľa FOCUS). V poslednom období začali prudko klesať a je otázne, či vo voľbách neskončia, ako v roku 2016. Medzi neúspechom KDH pod vedením Figeľa a úspechom KDH pod vedením Hlinu, je teda niečo cez 1%. V roku 2016 im na vstup medzi parlamentné strany chýbalo 0,06%. Ak prekročia 5% bude to MALÉ VEĽKÉ víťazstvo Hlinu. Otázka znie, či je po 4 rokoch „tvrdej“ práce, nárast o cca 1% hoci aj 2%, požadovaný výsledok. Objektívne treba povedať, že v hnutí boli aj svetlejšie chvíľky, keď sa preferencie pohybovali na úrovni 7,5%, ale ako sa podľa grafu zdá, komunikácia s verejnosťou v poslednej dobe, jednoducho nevychádza. Preferencie stabilne klesajú od augusta 2019.
zdroj:vlastné/pravda.sk
Dá sa namietať, že KDH nie je len Hlina. Iste, ale v debatách a na sociálnych sieťach takmer nikoho iného nevidieť a som si istý, že 99% ľudí by nedokázalo vymenovať ďalších 3 členov KDH.
Ak budú mať vo voľbách menej ako 5%, je čas na výmenu predsedu a zvoliť niekoho a charizmou a schopnosťou komunikovať. Ak budú mať viac ako 5%, predpokladám, že Hlina svoj post obháji. Avšak najbližšie 4 roky budú prešľapovať na jednom mieste s rovnakým, alebo podobným výsledkom, bez ohľadu na to, či budú v opozícii alebo v koalícii. Ak to chce KDH v ďalších voľbách v roku 2024 prežiť a nespadnúť do vykopaného hrobu, malo by zmeniť predsedu, zrieknuť sa spojení s liberálmi a zamerať sa na mladého voliča. Inak Pán Boh pomáhaj KDH.